Jeszcze kilka lat temu w Polsce rowery elektryczne stanowiły stosunkowo rzadki widok, a wręcz wzbudzały sensację. Dziś stają się jednym z głównych elementów przemian zachodzących w miejskiej mobilności. Dzięki nim pasjonaci dwóch kółek mogą przełamywać własne bariery i docierać rowerem w miejsca niedostępne dla wielu wytrenowanych kolarzy.
Okulary rowerowe stanowią jeden ze standardowych elementów wyposażenia profesjonalnego kolarza. Chronią oczy rowerzysty przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym i poprawiają jakość widzenia, co przekłada się na większe bezpieczeństwo i komfort jazdy. Właściciele jednośladów, którzy jeżdżą bardziej rekreacyjnie, stosunkowo rzadko korzystają z okularów sportowych, a latem i wiosną, jeśli zachodzi taka konieczność, sięgają ewentualnie po standardowe okulary przeciwsłoneczne.
Rower elektryczny stanowi jeden z symboli rewolucji związanej z miejską mobilnością, jaka odbywa się na naszych oczach. Jednoślad wyposażony w elektryczne wspomaganie jest bardziej ekologicznym środkiem transportu od samochodów oraz komunikacji miejskiej, nie stoi w korkach, a w porównaniu do swojego tradycyjnego odpowiednika pozwala pokonywać dystans do pracy, szkoły czy na zakupy bez nadmiernego przemęczania organizmu. Dziś zastanowimy się, jakie kryteria powinien spełniać idealny rower elektryczny miejski. Odpowiemy przy okazji na często zadawane przez naszych czytelników pytanie, czy rowery damskie elektryczne różnią się czymkolwiek od męskich?
Rowery elektryczne na dobre rozgościły się w Polsce. Coraz więcej użytkowników dostrzega zalety obecności w jednośladzie silnika, który gdy to potrzebne, dostarcza dodatkową moc. Rower górski ze wspomaganiem elektrycznym stanowi coraz częstszy widok na wymagających szlakach, natomiast na ścieżkach rowerowych stosunkowo łatwo można spotkać elektryczne rowery miejskie. Wybór optymalnej maszyny zależy od potrzeb użytkownika, a w przypadku napędu elektrycznego kluczową rolę odgrywa pojemność baterii. To ona decyduje o zasięgu roweru, czyli odległości, jaką można na nim pokonać korzystając ze wspomagania.
Na naszym rowerowym blogu dotyczącym nie tylko modeli elektrycznych pojawiają się rozmaite tematy, ponieważ otrzymujemy zróżnicowane pytania od naszych czytelników. Niektóre z nich dotyczą konstrukcji rowerów, ich parametrów technicznych, inne aspektów praktycznych jazdy na rowerze – na przykład jak zaplanować wycieczkę rowerową. Dziś poruszymy inną ciekawą kwestię, którą niektórzy czytelnicy mogą potraktować z lekkim przymrużeniem oka, ale która tak naprawdę bywa dość istotna. Czy kolor roweru ma znaczenie?
W niedawnych artykułach na naszym blogu omawialiśmy kwestie, takie jak: wyposażenie roweru, oświetlenie roweru czy dzwonek rowerowy. Odnosiliśmy się również do poszczególnych gatunków współczesnych rowerów wraz z ich przeznaczeniem. Dziś sięgniemy podstaw związanych z konstrukcją roweru omawiając najpopularniejsze kształty ram rowerowych. Chociaż producenci jednośladów prześcigają się w coraz bardziej innowacyjnych, aerodynamicznych i dopasowanych do sylwetki rowerzysty konstrukcjach, wciąż można wyróżnić trzy główne typy ram rowerowych. Każda z nich ma swoje zastosowanie, główne zalety, drobne wady i długą historię.
Rower miejski stanowi wspaniałą alternatywę zarówno dla poruszania się autem, jak i komunikacji miejskiej. Przy jego pomocy można dotrzeć do pracy, unikając korków, udać się na zakupy, a także załatwiać sprawy w poszczególnych punktach miasta. Używanie roweru poprawia kondycję fizyczną i jest doskonałym pomysłem praktycznie o każdej porze roku, zwłaszcza odkąd na rynku pojawiły się maszyny elektryczne. Aby poruszać się swoim jednośladem wygodnie i bezpiecznie, należy zadbać o odpowiednie wyposażenie roweru. Oświetlenie roweru, dzwonek rowerowy, błotniki – co jeszcze powinno znaleźć się na liście?
Rowery elektryczne stanowią wynalazek, który wielu osobom pozwala znacznie poszerzyć możliwości używania dwukołowców. Dzięki silnikowi elektrycznemu wspomagającemu pracę mięśni, długa wyprawa rowerowa jest teraz możliwa nawet dla osób, które jeżdżą na rowerze sporadycznie i nie mają wyrobionej kondycji. Ponadto rowery elektryczne przydają się w mieście jako wygodny sposób na uniknięcie korków. Ten stosunkowo nowy trend przez pewien czas był niejednoznacznie traktowany przez prawo, ale w końcu w Polsce i w innych krajach europejskich pojawiły się przepisy dotyczące między innymi limitu prędkości dla rowerów elektrycznych.
Niejeden rowerzysta uważa, że sezon rowerowy trwa tak naprawdę przez cały rok. Wystarczy odpowiedni strój, aby chłodniejsze temperatury nie przeszkadzały w codziennej rekreacji na dwóch kółkach. Jednak pełnoprawny sezon rowerowy, w trakcie którego ścieżki, szlaki i ulice zapełniają się kolarzami trwa w cieplejszych miesiącach – od kwietnia do września. Nie wszyscy miłośnicy pedałowania czują się komfortowo przy gorszej pogodzie, więc późną jesienią i zimą wybierają inne formy rekreacji, przesiadają się na rowery stacjonarne lub korzystają z trenażerów.
W dynamicznych i coraz bardziej mobilnych społeczeństwach zamieszkujących miasta ogromnym wyzwaniem staje się komunikacja. Obecnie opiera się ona w dużej mierze na transporcie samochodowym, ale z punktu widzenia tworzących się korków, a także szkodliwości spalin dla środowiska i zanieczyszczenia powietrza, taki transport staje się coraz mniej wydolny i niekorzystny. Wystarczy wspomnieć, że stosunkowo niewiele aut poruszających się po miejskich drogach legitymuje się całkowitym zapełnieniem. Wielu kierowców pokonuje drogę do pracy samotnie. Jednocześnie mieszkańcy miast wykazują gotowość na zmiany. W jaki sposób zmieniają się ich nawyki komunikacyjne? Jakie środki transportu będą zyskiwały na znaczeniu już niebawem?