Przełomowe technologie w silnikach rowerów elektrycznych - nowości, które zmieniają grę

Silniki elektryczne do rowerów z magnesami neodymowymi - tzw. silniki bezszczotkowe
Magnesy neodymowe, znane również jako magnesy ziem rzadkich, są wykonane z stopu zawierającego neodym, żelazo i bor. Mają one bardzo silne pole magnetyczne, co oznacza, że są w stanie generować dużą ilość momentu obrotowego. Dzięki temu stały się idealnym wyborem do zastosowania w silnikach o ograniczonej przestrzeni, takich właśnie jak silniki elektryczne do rowerów.
Takie silniki charakteryzują się wyższą wydajnością w porównaniu do silników szczotkowych. Wynika to z mniejszego tarcia mechanicznego i braku konieczności używania szczotek do przenoszenia energii elektrycznej. Istotna jest też dosyć niska masa takiego silnika. Magnesy neodymowe są znacznie lżejsze od tradycyjnych magnesów, co przyczynia się do zmniejszenia masy całego silnika. Lekkie silniki są ważne dla rowerów elektrycznych, ponieważ zmniejszają obciążenie i ułatwiają manewrowanie.
Bezszczotkowe magnesy neodymowe są też dosyć odporne na zużycie. Dzięki temu, że nie ma w nich szczotek, które mogłyby ulec awarii, są one bardziej niezawodne i mają dłuższą żywotność. Magnesy w silniku elektrycznym do roweru są również bardzo ciche. Brak szczotek eliminuje hałas generowany przez tradycyjne silniki szczotkowe, dzięki czemu użytkownik może cieszyć się ciszą podczas jazy, na przykład na łonie natury. Wszystkie silniki produkcji firmy Bosch są silnikami tego typu. Zapoznaj się z jednostkami napędowymi produkcji firmy Bosch. Silniki Bosch znajdziesz w rowerach Riese & Muller i Velo de Ville , które znajdują się w ofercie naszego sklepu.
Oszczędność energii – napęd przeniesienia bezpośredniego
Napędy przeniesienia bezpośredniego są kolejną przełomową technologią w silnikach elektrycznych rowerów. Tradycyjnie silniki elektryczne do rowerów korzystały z napędów z przekładnią, które powodowały straty mocy i generowały dodatkowe tarcie. Jednak napędy przeniesienia bezpośredniego pomijają tę przekładnię, na czym korzysta wydajność całego systemu napędowego.
Silnik jest bezpośrednio połączony z kołem napędowym roweru, dzięki czemu eliminuje się straty energii związane z tarciem mechanicznym w przekładni. Brak przekładni w napędzie oznacza również, że większość energii generowanej przez silnik jest bezpośrednio przekazywana na pedały. To oznacza, że bateria roweru elektrycznego może być efektywniej wykorzystywana, co przekłada się na większy zasięg jazdy na jednym ładowaniu.
Technologia ta pozwala również zaoszczędzić cenną wagę i przestrzeń. Takie napędy są zazwyczaj bardziej kompaktowe niż tradycyjne napędy z przekładnią (brak przekładni oznacza mniejszą liczbę komponentów), a to przekłada się na prostszą konstrukcję i mniejszą masę całego systemu napędowego.
Zintegrowane przerzutki
Układy napędowe w silnikach elektrycznych do rowerów zintegrowane z przerzutkami to technologie, które łączą w sobie silnik elektryczny oraz układ przerzutek. Tradycyjne układy napędowe w silnikach elektrycznych do rowerów działają niezależnie od układów przerzutek. Silnik elektryczny wspomaga jazdę, a zmiana biegów jest dokonywana ręcznie przez rowerzystę za pomocą przerzutek.
Integracja układów napędowych z przerzutkami ma kilka korzyści. Po pierwsze, umożliwia płynniejsze i bardziej intuicyjne przejścia między biegami. W tradycyjnym układzie napędowym rowerzysta musi odpowiednio dostosować siłę pedałowania i jednocześnie zmieniać biegi. Zintegrowane układy napędowe automatycznie dostosowują poziom wsparcia elektrycznego w zależności od wybranego biegu, co ułatwia zmiany biegów i eliminuje konieczność manualnej regulacji siły pedałowania. Ostatnio firma pinion zaprezentowała taką integrację pinion E-DRIVE E1.12.
Silniki elektryczne do rowerów z inteligentnymi systemami sterowania
Kolejnym ciekawym usprawnieniem są systemy sterowania, które wykorzystują zaawansowane algorytmy i oprogramowanie, które analizuje dane z różnych czujników zamontowanych w rowerze.
Przykładowo dane z czujników prędkości mogą pomóc w określeniu, kiedy rowerzyście potrzebne jest większe wspomaganie, na przykład podczas jazdy pod górę lub w momencie rozpoczęcia ruszania na skrzyżowaniu. Analizie mogą podlegać dane dotyczące terenu, nachylenia drogi, oporu wiatru, typu nawierzchni czy siły nacisku na pedały.
Inteligentne systemy sterowania mają również za zadanie optymalizować wykorzystanie energii z baterii. Dzięki analizie danych o zużyciu energii i pozostałym zasięgu, system może dostosować poziom wspomagania tak, aby jak najefektywniej wykorzystać dostępną moc i zapewnić jak największy zasięg jazdy. Ponadto, niektóre inteligentne systemy sterowania oferują dodatkowe funkcje, takie jak tryby jazdy. Na przykład tryb sportowy dla większego przyspieszenia lub tryb oszczędzania energii dla większego zasięgu.
Przełomowe technologie w silnikach rowerów elektrycznych nie tylko usprawniają wydajność i zasięg tych pojazdów, ale także zmieniają sposób, w jaki rowerzyści doświadczają jazdy. Opisane usprawnienia pomagają uzyskać większą moc, mniejszą masę, płynną zmianę biegów i efektywne wykorzystanie energii. Dzięki tym innowacjom, rower elektryczny staje się jeszcze bardziej atrakcyjną i wydajną opcją transportu, otwierając nowe możliwości dla entuzjastów dwóch kółek.
Firma Bosch oferuje System Inteligentny, który wyznacza standardy dla tego typu rozwiązań.
Polecane
