Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową
Zapraszamy do salonu w Warszawie!

Rowery elektryczne z napędem w tylnej piaście, czy z napędem środkowym?

2023-11-25
Rowery elektryczne z napędem w tylnej piaście, czy z napędem środkowym?

Jeśli chodzi o wybór roweru elektrycznego, kluczowym wyborem jest wybór między napędem w piaście, a silnikiem montowanym centralnie. Każdy z nich ma wiele zalet i wad. Pytanie czym się różnią, i który z nich najlepiej odpowiada Twoim potrzebom? W tym artykule omówimy stosowane w rowerach elektrycznych napędy, czyli silnik w tylnej piaście i centralny, poznamy ich unikalne cechy i pomożemy Ci zdecydować, który typ silnika odpowiada Twoim preferencjom dotyczącym jazdy.

Silniki z napędem środkowym i w piaście

Zacznijmy od podstaw. Jak sama nazwa wskazuje, jedną z kluczowych różnic między silnikami z napędem środkowym, a silnikiem z napędem w piaście jest ich umiejscowienie. Napędy centralne są umieszczone pośrodku e-bike’a, tuż przy pedałach i łączą się bezpośrednio z wałem korbowym, podczas gdy silniki z napędem w piaście są zintegrowane z piastą koła roweru, przednim lub częściej tylnym kołem.

Jak pracują silniki elektryczne w e-bike’ach?

Rozmieszczenie tych dwóch układów silnika ma duży wpływ na jazdę. Tak naprawdę istnieje kilka czynników, które czynią każdy z tych silników unikalnym.

  1. Równowaga: silniki umieszczone centralnie w rowerze, zapewniają bardziej zrównoważony rozkład masy i nisko położony środek ciężkości. Z kolei silniki z napędem w piaście znajdują się w piaście koła tylnego lub przedniego, co może potencjalnie wpływać na równowagę roweru.
  2. Dostarczanie mocy: Silniki środkowe współdziałają z przerzutkami roweru i uzupełniają pedałowanie rowerzysty, dzięki czemu są wydajne w zróżnicowanym terenie. Silniki z napędem w piaście zapewniają stałą moc, ale ze względu na umiejscowienie mogą sprawiać wrażenie u rowerzysty jakby byli „pchani” lub „ciągnięci” w zależności od umiejscowienia silnika w piaście przedniej lub tylnej.
  3. Czujniki: W rowerach elektrycznych stosowane są dwa typy czujników, które przekazują do układu napędowego informacje o działaniach rowerzysty. Czujniki momentu obrotowego mierzą siłę pedałowania – siłę wywieraną przez rowerzystę na pedał. Czujniki kadencji mierzą prędkość pedałowania - a zatem są zależne od tego, czy rowerzysta zacznie obracać pedałami przed włączeniem silnika. Ogólnie rzecz biorąc, silniki z napędem środkowym najczęściej wykorzystują czujniki momentu obrotowego, aby zapewnić bardziej naturalne wrażenia z jazdy, a silniki z napędem w piaście zazwyczaj wykorzystują czujniki kadencji, które mogą wydawać się mniej czułe. Jednak nie zawsze tak jest – czytaj dalej, aby uzyskać więcej informacji!

Wrażenia z jazdy

Jak te wszystkie różnice wpływają na Twoją jazdę? Jazda na rowerze elektrycznym z napędem w piaście może być prostsza, podczas gdy rowery elektryczne z napędem środkowym zapewniają lepszą kontrolę i lepiej radzą sobie z pokonywaniem wzniesień.
Silniki centralne są znane ze swojej wyższej wydajności w porównaniu z silnikami w piastach, głównie ze względu na bezpośrednie połączenie silnika z korbami roweru. Dzięki temu sąsiedniemu połączeniu utrata mocy między pedałem, a silnikiem jest minimalna, co prowadzi do szybszej reakcji wspomagania i większej wydajności pedałowania. W związku z tym systemy z napędem centralnym często zapewniają większy zasięg.

Wydatki

Ogólnie rowery elektryczne z napędem centralnym są zwykle droższe z tych dwóch opcji, ponieważ silnik jest zintegrowany z mechaniką roweru, a rama często wymaga znacznych adaptacji, aby pomieścić ten element elektryczny. Z kolei silniki w piastach są prostsze w konstrukcji i projektując rowery łatwiej i taniej uwzględnić je w projektach.

Konserwacja

Porównanie konserwacji obu systemów jest również ważne, ponieważ każdy z nich różni się pod względem wymagań. Dostęp do silników w piastach jest łatwiejszy, ponieważ są wbudowane w koło i są tańsze w utrzymaniu. Jednak ze względu na połączenie napędu środkowego z łańcuchem i zębatkami konserwacja może być znacznie bardziej złożona i kosztowna.
Dodatkowo w przypadku napędów środkowych, ze względu na centralnie skoncentrowany układ masy i momentu obrotowego, występuje zwiększone prawdopodobieństwo naprężenia w środku ramy. W dłuższej perspektywie może to mieć wpływ na żywotność roweru elektrycznego. Należy jednak pamiętać, że może się to różnić w zależności od producenta, konstrukcji ramy, materiałów itp. Wielu producentów bierze to pod uwagę na etapie opracowywania produktu, aby zidentyfikować i rozwiązać ten potencjalny problem.

Podsumowanie zalet i wad

  Silnik środkowy (centralny) Silnik w piaście
Zalety
  • Doskonały na stromy teren
  • Nadaje się do płaskiego terenu.
 
  • Efektywne wykorzystanie energii
  • Prostota i łatwość użycia
 
  • Zrównoważony rozkład masy
  • Łatwiejsza konserwacja
 
  • Idealny na dłuższe przejażdżki
  • Ekonomiczne rozwiązanie
Wady
  • Często droższy rower elektryczny
  • Mniejsza zdolność pokonywania wzniesień
 
  • Bardziej złożona konserwacja
  • Pedałowanie może wydawać się mniej „naturalne”
 
  • Potencjalne naprężenie ramy
  • Potencjalnie niezrównoważony rozkład masy

Producenci rowerów elektrycznych oferują zarówno systemy z napędem środkowym, jak i z napędem w piaście. Te systemy zostały zoptymalizowane tak, aby zmaksymalizować zalety i zminimalizować wady obu typów silników.
Najnowsze modele rowerów elektrycznych z napędem w piaście wykorzystują czujniki momentu obrotowego o dużej czułości, co zapewnia bardziej naturalne wyczucie pedałowania i płynniejszą jazdę na rowerze, wypełniając lukę w stosunku do odpowiedników z napędem środkowym.

Który silnik jest zatem lepszy?

Tu nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Rowery elektryczne z napędem centralnym sprawdzają się w trudniejszych terenach, natomiast rowery elektryczne z napędem w piaście oferują prostotę i przystępną cenę. Typ silnika nie decyduje o jakości roweru elektrycznego. Wybór sprowadza się do Twoich preferencji jazdy i terenu, który chcesz pokonywać na co dzień.

pixel